مقایسه PS5 و XBOX Series X از لحاظ قدرت سخت افزاری مقایسه PS5 و XBOX Series X از لحاظ قدرت سخت افزاری
تاریخ : سه شنبه 15 فروردين 1402
نویسنده : میثم جعفری

مقایسه PS5 و XBOX Series X: اخیرا دو کنسول PS5 (PS5) و XBOX Series X (XBOX Series X) معرفی شده اند و احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده که پلی استیشن 5 قدرتمندتر است یا ایکس باکس سری ایکس؟ امروز در Polymag قصد داریم تک تک جزئیات را با کمک جدول زیر بررسی کنیم. لازم به ذکر است که برخی از ویژگی ها مانند قیمت دو کنسول به دلیل اینکه هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اند روی میز قرار نگرفته است. در صورت انتشار اخبار رسمی در این خصوص (قیمت) این جدول نیز بروز رسانی خواهد شد. در ادامه این مقاله با خبر آنلاین همراه باشید.

با تحلیل و تفاوت پی اس فایو و ایکس باکس ایکس از نظر قدرت تا انتها همراه ما باشید چون می خواهیم بدانیم پلی استیشن 5 قویتر است یا ایکس باکس سری ایکس؟

مقایسه دو کنسول اکس باکس سری اکس و پلی استیشن 5

ویژگی

پلی استیشن 5

اکس باکس سری اکس

قیمت 499 دلار 499 دلار
پردازنده گرافیکی (GPU) پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپس و ۳۶ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر ۲.۲۳ گیگاهرتز پردازنده گرافیکی شخصی‌سازی‌شده RDNA 2 با قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 1.825 GHz
پردازنده مرکزی (CPU) پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHz پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 GHz
حافظه (Memory) ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 و ۲۵۶ بیتی ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با باس 320mb
فضای ذخیره سازی داخلی (Storage) ۸۲۵ گیگابایت اس‌اس‌دی شخصی‌سازی شده ۱ ترایابت اس‌اس‌دی NVME شخصی‌سازی شده
درایو نوری (Optical Drive) درایور بلوری 4K UHD درایور بلوری 4K UHD
پشتیبانی از ویژگی 4K بله پشتیبانی می کند بله پشتیبانی می کند
پشتیبانی از ویژگی 8K بله پشتیبانی می کند بله پشتیبانی می کند
پشتیبانی از ویژگی HDR بله پشتیبانی می کند بله پشتیبانی می کند
پورت ها (Ports) هنوز مشخص نشده است! سه پورت USB 3، یک پورت HDMI (خروجی)، یک پورت صوت نوری (Optical Audio)، یک پورت برای اضافه کردن حافظه ذخیره سازی جانبی و اختصاصی
وزن هنوز مشخص نشده است! هنوز مشخص نشده است!
ابعاد هنوز مشخص نشده است! 5.94 × 5.94 × 11.85

نتیجه نهایی مقایسه PS5 و XBOX Series X

با نگاهی ساده به جدول بالا متوجه می شویم که در برخی ویژگی ها مانند پشتیبانی از HDR، کیفیت 4K و به خصوص 8K با یکدیگر برابر هستند. اما اگر بخواهیم به طور خاص به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که کنسول Xbox Series X بسیار بسیار قدرتمندتر از پلی استیشن 5 است. کافی است به ستون پردازنده (CPU) و گرافیک (GPU) نگاهی بیندازید. می توانید ببینید که کنسول XBOX Series X چند درجه عملکرد بهتری دارد. اگر مصاحبه های اخیر مدیرعامل سونی را خوانده باشید، حتما می دانید که آنها روی SSD و حافظه بسیار کار کرده اند، اما در کمال تعجب، Xbox Series X از این نظر نیز برتر است.

در یک کلام: اگر استودیوها و شرکت های بازی سازی از قدرت این دو کنسول استفاده یکسانی داشته باشند، کنسول PS5 در مقابل رقیب خود یعنی Xbox Series X (XBOX Series X) حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

البته این اتفاق در نسل هشتم بین پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس رخ داد و با وجود برتری کنسول مایکروسافت، اما به دلیل نبود بازی های انحصاری مناسب برای این کنسول، رقابت آن طور که باید پیش رفت. شاید یک نبرد (اگرچه از نظر تعداد فروش بسیار بهتر از رقیب خود عمل کرد.) همانطور که قبلاً گفتم، جوجه پایان پاییز در نظر گرفته می شود، زیرا در نهایت همه چیز بستگی به این دارد که این دو شرکت چگونه بازاری برای جذب استودیو و ساخت دارند. عناوین انحصاری مهم ترین نکته نحوه بهره برداری از قدرت این دو کنسول است.

 

منبع: pocket-lint



|
امتیاز مطلب : 78
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
موضوعات مرتبط: تکنولوژی , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره سیاست، اقتصاد، ورزش، حوادث، فرهنگ و گردشگری را در اینجا بخوانید.